Przedsiębiorca będący stroną umowy leasingu zwykle zwiera umowę dodatkowego ubezpieczenia GAP (Guaranteed Asset Protection).
Ubezpieczenie to pokrywa różnicę pomiędzy wartością fakturową nowo zakupionego pojazdu lub wartością z polisy AC/OC a jego wartością rynkową z dnia szkody całkowitej.
Kwoty wypłaconego odszkodowania zapewniają przedsiębiorcy środki finansowe na pokrycie różnicy między zobowiązaniem wobec leasingodawcy z tytułu zawartej umowy a wartością samochodu w momencie rozwiązania umowy. Oznacza, to że nie jest to ubezpieczenie samochodu, a przedsiębiorcy.
Często pojawia się jednak pytanie, czy składki na ubezpieczenie GAP mogą stanowić koszty uzyskania przychodów ?
Zgodnie z treścią art. 16 ust 1 pkt 46 ustawy o CIT oraz art. 23 ust. 1 pkt 47 ustawy o PIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów składek na ubezpieczenie samochodu osobowego w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej pozostaje równowartość 20 000 euro, przeliczona na złote według kursu średniego euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia zawarcia umowy ubezpieczenia w wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia. Przepis ten nie dotyczy jednak wszystkich składek ubezpieczeniowych dotyczących samochodów osobowych.
Przedmiotem ubezpieczenia utraty wartości pojazdu GAP jest ryzyko powstania straty finansowej, a ustawowe ograniczenie dotyczy „składek na ubezpieczenie samochodu osobowego”, a więc składek dotyczących ubezpieczeń, których przedmiotem są samochody.
Ubezpieczenie GAP nie jest ubezpieczeniem samochodu, a dodatkowym zabezpieczeniem finansowym, na wypadek poniesienia szkody. Powinno być traktowane tak samo jak składka na ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków, ubezpieczenie na pomoc prawną, ubezpieczenie assistance.
W interpretacji z 18 marca 2016 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn.: ITPB3/4511-1/16/PS uznał, że koszty ubezpieczenia GAP nie podlegają limitowi wynikającemu z art. 16 ust 1 pkt 46 ustawy o CIT.